Weekly News

Elin Johnsen, markedssjef i Lerøy Sjømatgruppen. SJØMAT

Leverer trendy og bærekraftig sjømat

Økt fokus på bærekraft og bruk av nye råvarer vil prege markedet for sjømat i årene som kommer. Sjømatnæringen må derfor være innovativ for å følge internasjonale trender.

– Vi tror at det å være den foretrukne leverandør kommer som et resultat av vår evne til å bidra med kompetanseheving og nytenking. En av våre viktigste oppgaver er blant annet å informere om når sjømaten er best i sesong og hvilke arter som er bærekraftige, sier Elin Johnsen, markedssjef i Lerøy Sjømatgruppen.

– I tiden fremover er det mye som tyder på at vi kommer til å se mer av tang og tare og flere fiskearter som hittil har blitt regnet som bifangst. Vi merker at våre kunder er mer opptatt av bærekraftig havbruk og etterspør miljøsertifiserte produkter i større grad, sier hun.

I fjor nådde poke, en streetfood-inspirert fiskerett fra Hawaii, det kalde nord.
– Mange mener at fremtidens gastronomi vil å oppstå i møte mellom elegante retter fra Japan med friske innslag fra Peru. Dette får vi til med norske ferske råvarer – smaksløkene våre har mye godt i vente, sier hun.

Share this article

Journalist

Ole Peter Galaasen

Related articles