Weekly News

Fremtiden ligger i emballasjen

Si farvel til plastikk i kjøledisken. Neste år lanserer det finske selskapet Jospak Oy et emballasjesystem for matvarer basert på gjenvinnbare og lufttett pappbakker.

 Vi kan se at markedet for ferdigretter vokser og at forbrukerne er blitt mer opptatt av praktiske og enkle produkter. Samtidig tenker forbrukerne på bærekraft og er mer etisk bevisste i sine valg. Emballasjeløsningen vår tar høyde for disse trendene gjennom å sikre lang holdbarhet med noe annet enn plastikk.

Vi vet at bærekraft vil bli et konkurransefortrinn i fremtiden. Forbrukerne etterspør i større grad økologiske og ferske produkter med lave CO2-utslipp. I tillegg ønsker vi å redusere matsvinnet. Når Jospak i 2018 introduserer den innovative emballasjeløsningen er det for å imøtekomme den grønne dagsorden.

Løsningen er basert på en pappbakke med en separat foliebarriere, som lett kan skilles fra hverandre og sorteres for gjenvinning. Samtidig har løsningen samme funksjonalitet som eksisterende plastbakker. Den pappbaserte emballasjen gir mulighet for lufttett MAP-forsegling og dermed økt holdbarhet for både kjøtt, kylling, fisk, grønnsaker og ferdigretter.

Jospak Oy har investert i utvikling og design av pappbakker og har tilpasset de til et bredt utvalg av bransjer innen næringsmiddelindustrien, inkludert detaljister, kjeder med egne konsepter og food-service-bransjen. Løsningen lar seg integrere med enhver næringsmiddelproduksjon og målet er å gjøre bakkene kompatible med kundens eksisterende produksjonslinje. Innledningsvis introduseres tre standardstørrelser i tillegg til kundespesifikke størrelser.
– Vi kan se at markedet for ferdigretter vokser og at forbrukerne er blitt mer opptatt av praktiske og enkle produkter. Samtidig tenker forbrukerne på bærekraft og er mer etisk bevisste i sine valg. Emballasjeløsningen vår tar høyde for disse trendene gjennom å sikre lang holdbarhet med noe annet enn plastikk, sier Tarja Heikkilä, CEO i Jospak Oy. Samtidig peker han på mulighetene for synlighet og branding på printbare flater, noe som er en stor fordel i butikkhyllene.


Utviklingen av Jospaks bærekraftige emballasjeløsning befinner seg nå i siste fase og forventes å bli introdusert på markedet i 2018.

Miljøvennlig. Basert på gjenbrukbar papp og fibermaterialer. Bruker 85 prosent mindre plastikk sammenlignet med konvensjonelle bakker. Dette gir mindre CO2-utslipp.

Funksjonell. Åpnes lett og kan enkelt sorteres ved avfallshåndtering.

Kostnadseffektiv. Integreres lett i eksisterende produksjonslinjer. Behøver ikke etiketter eller ekstra emballasje.

Holdbarhet. Hermetisk lukking og MAP-forsegling gir lengre holdbarhet på produktene.

Branding. Muligheten for print på alle sider skiller produktene ut fra konkurrenter i butikkhyllene.

Fakta

Start-up med solid bakgrunn

Jospak Oy er datterselskapet til Jomet Oy og designer, produserer, integrerer og vedlikeholder avanserte pakke- og palleteringsanlegg. Selskapet ble grunnlagt for 40 år siden av Jouni Suokas. Det var Jomet Oys kunde, papirgiganten Metsä Group, som for fire år siden fikk ideen til en ny emballasjeløsning basert på fibermaterialer for matvarer.

Gjenvinning var på dagsorden og media hadde fokus på hvor skadelig plastikk var for miljøet. Jouni Suokas, og hans samarbeidspartnere i Metsä Group, så hvordan butikkenes kjøledisker var fylt av plastemballasje. De så at om man kunne erstatte noe av plastikken med gjenvinnbar papp eller fibermateriale ville dette gi store miljøgevinster.

Det var tydelig at behovet var til stede og det kunne bli større i fremtiden. Dette var bakgrunnen for grunnleggelsen av Jospak Oy i 2014 og utviklingen av teknologien. Arbeidet med å ferdigstille teknologien foregår i dag i den finske byen Forssa og lanseres på markedet i 2018.


Kontakt: 

CEO Tarja Heikkilä

tarja.heikkila@jospak.com

+358 50 3855610



Share this article

Journalist

Ole Peter Galaasen

Related articles