Weekly News

Danièl Rougè Madsen NÆRINGSMIDDEL

Fra mesterkokk til eksportør av gourmetmat

Mesterkokken Danièl Rougè Madsen er for folk flest kjent fra tv-seriene «Fingrene av fatet», «Alt for Norge», «Det norske måltid» og «Helt Vilt». Ved siden av å være tv-kjendis har Madsen hatt en imponerende kokkekarriere på flere kontinenter. Nå satser han på det internasjonale gourmetmarkedet.

– Jeg har vært målbevisst siden åttende klasse da jeg var utplassert på Hotell Resident i Sandnes. Jeg så at de hadde det veldig fint på jobben og at kokkene skapte så utrolig mye fint. Det var utgangspunktet for min interesse for gourmet-mat, sier Madsen.

Etter fullført kokkeskole har han jobbet på stjernerestauranter i både USA, England og Frankrike. I tillegg har han vært ambassadør for norsk mat i utlandet for Gastronomisk Institutt gjennom hele ti år. Nå oppnår han internasjonal oppmerksomhet med sitt luksuriøse gastronomi-brand.

– I dag jobber jeg for DRM of Norway som er Norges første luksus-gastronomi-brand. Målet er å selge norsk mat til luksus-segmentet i utlandet. Jeg synes det er veldig spennende å gå inn i et segment som ingen i Norge er representert i, sier han.


Madsen har servert kongelige, presidenter, politikere og kjendiser fra hele verden og er godt rustet for et krevende marked. På eiersiden finner vi blant annet investor Åge Westbø, den suksessrike gründeren bak det Stavanger-baserte Skagenfondene.

– Vi selger norsk mat og matkultur gjennom en opplevelse til kvalitetsbevisste kunder. Det vi leverer mest av nasjonalt er tjenester som foredrag, mentor-virksomhet, masterclass for kokker og mat-show for den vanlige matinteresserte. Innen produkter har vi egen nettbutikk og 19 utsalgsteder. For å nå våre vekststrategier ser vi nå etter nye eiere og nye lokaler. Vi går en spennende tid i møte, sier Madsen.


I arbeidet med å bygge selskapet har han lært mye om viktigheten av autentisk norsk og nordisk tradisjon, natur og råvarer.

– Vi vil bruke norske og nordiske råvarer som sjømat, vilt og relatert tilbehør. Produktene skal tydelig vise at dette kommer fra Norge og Norden. Produktene vil være eksklusive og skal fortelle en god og unik historie. Vi ønsker å fortelle om de som har produsert maten, om hvordan den er fremstilt og når på året den høstes eller fanges, sier han.

– For å forsterke vårt budskap, lager vi i disse dager en transportabel prototype som gjør at vi kan presentere maten vår i norsk natur i alle verdenshjørner. Denne vil ha sin premiere for en global superstjerne neste måned, sier han.


Etter to år i drift har selskapet doblet omsetningen og gått fra underskudd til overskudd.

– Det er en utfordring å snakke om elite, luksus og eksklusivitet i Stavanger, en by som er rammet av nedgangstider. Vi opplever samtidig mer oppmerksomhet i utlandet og får forespørsler fra blant annet private yachter i Monaco, Hermes Vintage, Pris Albert Foundation og Formel 1 i Abu Dhabi. Vi begynner å appellere til målgruppen, sier Madsen.

– Når jeg startet selskapet var det basert på meg som stjernekokk. Jeg forstod raskt at jeg måtte tenke fremover, på vekst og differensiering. Det er vanskelig å bygge en bedrift basert bare på en person, sier han. 


Selv om Madsen er ansiktet utad jobber han sammen med Norges beste kokker.

– Våre kokker har bakgrunn fra både Michelin, Bocuse d’or og Kokkelandslaget og kan representere Norge på en flott måte. Vi vet at uten et godt team er ingenting mulig. Utfordringen er å bli kjent i utlandet, noe vi nå begynner å lykkes med, avslutter Madsen.


Share this article

Journalist

Ole Peter Galaasen

Related articles