Weekly News

Bruker planter til å lage plastflasker

Plastikk er både en forutsetning for holdbarheten til mat og drikke og en stor miljøutfordring for samfunnet. Selv om over 90 prosent av plastemballasjen gjenvinnes ønsker nå Coca-Cola Norge å ytterligere redusere sitt miljøavtrykk.

Den nye flasketypen Plantbottle™ består av 25 prosent resirkulert plastmateriale, opp mot 22,5 prosent biomateriale (plantebasert plast) og kun 52,5 prosent ny plast.
– I Norge har vi jobbet mye med miljøvennlig emballasje og vi er det eneste landet i Coca-Cola-systemet som har bioplast på alle produkter som er lokalt produsert, sier Stein Rømmerud, administrerende direktør i Coca Cola Norge.

Coca-Cola har lange tradisjoner i Norge og mye har skjedd med flaskene siden den første brusen ble produsert i Oslo i 1938. Selskapet har i dag produksjon i Lørenskog, Fyresdal og Tromsø av brus og vann. Nærheten til markedet gir selskapet en unik mulighet til å redusere miljøavtrykket.
– Å være så tett på markedene som mulig er det beste både for lønnsomheten og for miljøet, derfor er det viktig for oss å produsere så mye som mulig lokalt, sier Rømmerud.

Nå ønsker selskapet å gjøre produksjonen mer bærekraftig med bruk av plastmaterialer utvunnet fra sukkerrør. Den vanligste formen for plast i plastflasker (PET) er laget av petroleum og annet fossilt brensel. Nå har selskapet funnet en måte å lage monoetylenglykol (MEG), en viktig ingrediens i PET-plasten, fra et stoff som utvinnes fra sukkerrør.
– Akkurat nå utgjør MEG 30 prosent av den totale sammensetningen av PET-plasten i flaskene. De resterende 70 prosent kommer fra renset terefthalsyre (PTA). En forskergruppe jobber nå med å finne en måte å gjøre dette på også fra planter. Vår visjon er å bruke Plantbottle™-emballasje for alle våre plastflasker innen 2020, sier han.

Plast er uunnværlig for vårt moderne levesett og mange tenker ikke over hvor viktig plast er i hverdagen.
– Plast er et fantastisk materiale fordi mat og drikke varer lengre, noe som gir redusert svinn. I tillegg er det et lett materiale som gjør at vi enkelt kan frakte mat og drikkevarer til butikker over hele landet. Nå satser vi på biobasert plast for å på sikt redusere bruken av fossilt materiale, sier Mette Vinther Talberg, kommunikasjonssjef i Coca-Cola Norge.

Selv om Norge er første land der alle flasker skal være PlantBottle™-flasker, er flasketypen også tatt i bruk i andre markeder etter at den ble lansert av Coca-Cola i 2009. I løpet av to år resulterte den nye flasken i en reduksjon av klimagassutslipp som tilsvarte cirka 100.000 tonn. Den miljøvennlige emballasjen har fått global anerkjennelse og vant 2010 DuPont Award for pakningsinnovasjon, 2011 Edison Award for beste nye produkt, 2011 Wal-Mart Award for bærekraftig emballasje, 2011 Greener Package Award og 2013 European CSR Award (CCE).

Selskapet jobber nå videre sammen med ledende eksperter for å redusere klimapåvirkning fra emballasje og PET-plastflasker. 

Share this article

Journalist

Ole Peter Galaasen

Related articles